VSV ry:n valtion sivistyksen aluehallintoa koskeva julkilausuma 8.5.2011
9.5.2011
Valtion alueellisen sivistyshallinnon virkamiehet VSV ry on huolissaan Suomen alueellisen sivistyshallinnon tehtävien tulevaisuudesta ja asiantuntijuuden säilymisestä sekä peruspalvelujen ja alueellisen tasa-arvon valtakunnallisesta toteutumisesta ALKU-hankkeen toteuttamisen jälkeen. Tehtävien hoitaminen ja asiantuntijoiden työskentely on vaikeutunut sekä aluehallintovirastoissa että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa, joista ELYissä tilanne on erityisen huolestuttava. Koko sivistyksen aluehallinnon toimintaedellytykset heikentyivät merkittävästi aluehallintouudistuksen yhteydessä.
Julkilausuman keskeinen sisältö: - Osaaminen, koulutus ja sivistys ovat Suomen hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn kulmakiviä. Aluehallinto on keskushallinnon ”käsivarret”, joiden tulee olla kunnossa ja vahvat. - Valtion alueellinen sivistyshallinto pirstaloitui aluehallintouudistuksessa viidestä reilusti yli 20:een organisaatioon, jotka toimivat epätarkoituksenmukaisella tehtäväjaolla ja moninaisella aluejaolla - Sivistys, ja sivistysasioista huolehtiminen, ei aluehallinnon näkökulmasta ole kenenkään kokonaisotteessa. - Opetushallinnon päämäärätietoinen kehittämisote (verkostoparadigma) on vaarassa tukahtua AVIeissa, kun ne pyrkivät profiloitumaan valvontavirastoksi hyvin kapealla toimintatavalla (byrokratiaparadigma). - ELY-keskuksissa koulutusasioissa lähdetään yksioikoisesti liikkeelle elinkeino- ja työvoimanäkökulmasta, ei sivistysnäkökulmasta. - Alueellisen sivistyshallinnon mureneminen jatkuu erityisesti ELY-keskuksissa. - Alueellinen sivistyshallinto tulisi pikaisesti nyt koota ja yhtenäistää, jotta se voi tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti toteuttaa sille annetut tehtävät. - Oli virhe perustaa kaksi valtion aluehallinto-organisaatiota, 6 AVIa ja 15 ELY-keskusta. Uudistus olisi heti pitänyt viedä ”loppuun asti” – ALKU-ideologian päätavoitteita myötäillen: kaikki valtion aluehallinnon tehtävät tulee koota yhden (1) viraston alle. Suomen alueita palvelisi tällöin tehokkaasti, vaikuttavasti ja kattavasti viisi tai kuusi valtion aluehallinto-organisaatiota, nykyisen 21 organisaation sijaan. Liitteet |